دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
دوره 8 (1386)
دوره 7 (1385)
دوره 6 (1384)
دوره 5 (1383)
دوره 4 (1382)
دوره 3 (1381)
دوره 2 (1379)
دوره 1 (1378)
نویسنده = کریمی مله، علی
تعداد مقالات: 14
تودههای بدخیم بر پیکرهی زبانِ پارسی: فرسایشِ هستی و کیستیِ ایرانی
دوره 21، شماره 81 ، فروردین 1399، ، صفحه 3-26
چکیده
زبانِ پارسی شناسهی فرهنگیِ ایرانیان است. این شناسه، در گذر زمان، با پدیدارهای دگرگونساز روبهرو بوده است. هدفِ این نوشتار شناختنِ برخی پدیدههای زبانی است که هماینک، در هستیِ زبانِ پارسی پدیدار ... بیشترسیاستگذاری هویت ملی و الزامات راهبردی آن برای ایران
دوره 20، شماره 77 ، فروردین 1398، ، صفحه 3-20
چکیده
این مقالهی اکتشافی و نظری ـ تحلیلی اصول سیاستگذاری هویت ملی را به منظور ارائه الگویی برای کاربست آن بر ایران بررسی میکند. برای ادراک دقیق ماهیت سیاستگذاری هویت ملی آن را در چارچوب مسائل سیاستی بدخیم، ... بیشترماهیت سیاسی جریانهای تکفیریِ سوریه
دوره 16، شماره 63 ، مهر 1394، ، صفحه 101-120
چکیده
آغاز اعتراضهای سیاسی سال 2011 در سوریه، فرصت مناسبی برای ورود بازیگران سیاسی گوناگون به عرصۀ تحولات این کشور مهیا کرد. گروههای تکفیری هم با ورود به میدان سیاست سوریه، مسیر تحولات را به سمت مبارزههایِ ... بیشترحافظه جمعی و فرایند هویتیابی: تأملاتی سیاستگذارانه
دوره 14، شماره 54 ، تیر 1392، ، صفحه 3-26
چکیده
نسبت حافظة جمعی و فرایند هویتیابی موضوعی مهم است زیرا هر جامعهای از طریق حافظة جمعیاش خود را تعریف میکند، به دیگران مینمایاند و بدون حافظة جمعی درک کیستی و چیستی افراد و گروهها میسر نمیشود. ... بیشترتأملی نظری دربارة نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربة مالزی
دوره 12، ویژه نامه (آموزش عالی، هویت و همبستگی ملی) (1) ، بهمن 1390، ، صفحه 77-104
چکیده
با الهام از ایدة «یادگیری دائمی»، آموزش به طور عام و آموزش عالی به طور خاص به شیوههای گوناگون بر فرایندها و الگوهای تعامل یا تقابل تأثیری اساسی دارند. همبستگی اجتماعی یکی از بارزترین فرایندهای ... بیشترمطالعه تطبیقی سویههای شرقشناسانة ایرانشناسی غربی از موریه تا فولر
دوره 12، شماره 47 ، مهر 1390، ، صفحه 25-52
چکیده
شرقشناسی با رویکردی انتقادی گفتار مستشرقان در بازنمایی هویت «غیر» و تصویرسازی آن را مطالعه میکند. ایرانشناسی بهعنوان شاخهای از آن نیز رویکرد و هدفی مشابه دارد. این مقاله در چارچوب نظریة ... بیشترمنازعة قومی؛ علل، پیامدها، پاسخها
دوره 12، شماره 46 ، تیر 1390، ، صفحه 195-206
چکیده
کتاب منازعه قومی؛ علل، پیامدها و پاسخها متشکل از فهرست مطالب، تقدیر، مقدمه و دو بخش اصلی در نه فصل، نتیجهگیری، یادداشت، فهرست منابع و نمایه در 232 صفحه توسط کارل کردل ـ پژوهشگر سیاست در دانشگاه پلیموث ... بیشترتنوع فرهنگی و تداوم همزیستی آنها در ایران
دوره 12، شماره 45 ، فروردین 1390، ، صفحه 25-52
چکیده
ایران کشوری کهن است که از گذشته دور تاکنون تنوع فرهنگی را تجربه کرده است به گونهای که میتوان آن را طبق تعریف پارخ جامعة متنوع فرهنگی دانست که با سایر جوامع متنوع چندملیتی و چندقومی تفاوتهای بنیادین ... بیشتردرآمدی نظری بر کاربرد و نقد نظریة چهارچوبسازی در تحلیل پویشهای قومی
دوره 10، شماره 40 ، دی 1388، ، صفحه 33-52
چکیده
این مقاله به بررسی میزان توانایی نظریة چهارچوبسازی در تحلیل پویشهای قومی میپردازد. این چشمانداز نظری بر نقش عنصر فرهنگ و معنا در مطالعة پویشها و رفتارهای جمعی و کوشش کنشگران برای برساختن و گسترش ... بیشتربازتاب هویت فرهنگی ایرانیان در سفرنامههای عصر صفوی و قاجاری
دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1386، ، صفحه 31-62
چکیده
سفرنامههای دوره صفوی و قاجاری، صرفنظر از کاستیهای محتوایی و روششناختیشان، به عنوان یکی از اسناد معتبر تاریخی، شرح آداب و رسوم و بازنمایی جهان ایرانی در منظومه فکری سفرنامهنویسانی است که با ... بیشترچندفرهنگباوری و همبستگی ملی: تأملی انتقادی
دوره 7، شماره 27 ، مهر 1385، ، صفحه 93-114
چکیده
تنوع فرهنگی واقعیت کهن جوامع بشری است؛ اما ایدئولوژی، گفتمان و سیاست چندفرهنگباوری موضوعی فاقد قدمت است که خاستگاه زمانی آن دهه 1970.م و آغازگاه مکانی آن آمریکای شمالی، استرالیا و سپس اروپای غربی میباشد. ... بیشترسخن سردبیر
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1378، ، صفحه 5-13